Vill du veta mer om våra tjänster?
Ramo Hedin
Försäljning
073 040 00 09

Isak Werkmäster Lind på Digital inn berättar varför STORM är ett bra val för dem

Isak Werkmäster Lind Digital Inn
Isak Werkmäster Lind, E-handelschef på Digital Inn

Vi har träffat Digital inns e-handelschef Isak Werkmäster Lind för att ställa några frågor kring samarbetet med enferno och hur Digital Inn använder STORM e-handelsplattform.

Berätta om ert behov när ni inledde samarbetet med enferno

– Det fanns egentligen två stora utmaningar som gjorde att Digital inn inledde ett samarbete med enferno:

– Digital inn hade expanderat snabbt under 2010 genom förvärv och genom att starta ”sidoverksamheter”. En av dessa var vår e-handel som byggde på helt manuella processer. Vi insåg snabbt att det inte skulle fungera att bygga vidare på denna lösning om vi ville satsa på e-handel, men ville doppa tårna i e-handeln för att se om det flög.

– Under 2012 och 2013 så kände vi oss mogna för att ta nästa steg och skaffade en direktkopplad lösning som kunde ge kunden en stabil och konsekvent upplevelse oberoende av vem som för tillfället administrerade e-handeln.

– Ett annat område som vi behövde se över var våra inköp som baserades på inköparnas fingertoppskänsla och inte på reell data. I samband med att retail som helhet gick kärvt under 2011 och 2012, så blev optimering av lager och inköp extremt viktiga punkter för att kunna leverera en bra köpupplevelse både online och i våra butiker. Detta i kombination med en ekonomisk realitet som gjorde att vi inte kunde inhandla stora lager på fingertoppskänsla längre.

Vad avgjorde att ni valde STORM som plattform?

– Eftersom vi hade utmaningar med både inköpshantering och ökad omsättning samt saknade tillförlitliga system, så började vi se oss omkring efter olika lösningar. Till slut så föll valet på enferno och plattformen STORM. Mycket på grund av deras engagemang i vår situation och deras driv i organisationen som passade oss perfekt. enfernos medarbetare var väldigt duktiga och skarpsinniga, med en stor förståelse för affären och vad som faktiskt var av affärsnytta för oss. Det i kombination med deras ödmjukhet och anpassningsförmåga till våra erfarenheter och utmaningar gjorde att de blev en perfekt leverantör för oss.

Ni har två varumärken, Digital inn och Macoteket, kan du berätta lite om skillnaden mellan dessa och hur STORM stödjer försäljning under multipla varumärken?

– Vi har idag två olika varumärken för att kunna nå ut till fler kundgrupper. Digital inn är en sk Apple Premium Reseller med både butiker, e-handel och serviceverkstäder. Här kan vi hjälpa till i alla led och ge kunderna en optimal Apple-upplevelse. Macoteket.se är vad vi kallar ”din Apple-expert på nätet” där vi riktar oss mot den inbitne Apple-fantasten.

– Trots att vi utåt har två olika e-handelssajter så görs allt i STORM under samma konto. Vi behöver alltså inte göra något extra arbete för att administrera de båda sajterna. Att STORM kan hantera detta är affärskritiskt för att vi ska kunna driva båda delarna samtidigt, och det går alldeles utmärkt. 

Ni säljer både till privatpersoner och företag. Hur möter STORM era behov inom B2B- respektive B2C-försäljning?

– Funktionaliteten för kundhantering gör det enkelt att hantera både B2C och B2B. enferno har även hjälpt oss att anpassa STORM efter de stora krav våra företagskunder ställer på oss.

Vad har varit de största fördelarna med att ha STORM som plattform för er verksamhet?

– Att det är en helhetslösning för oss och att det finns en flexibilitet om nya behov dyker upp. Att då kunna anpassa oss efter de nya behoven har varit en viktig del. Det känns tryggt att de som byggt plattformen från grunden kan hjälpa oss att göra anpassningar för just vår verksamhet.

Ni har flera fysiska butiker – hur samspelar dessa med nätbutiken?

– STORM har gett oss möjligheten att ha en fungerande omnikanal-strategi. Kunden kan idag se ett liveflöde av våra lagersaldon i butik och även lägga beställningar för upphämtning i butik. Allt det sker via STORM utan att vi behöver göra något manuellt arbete.

Ni har länge använt STORM för att underlätta er hantering av inköp, berätta!

– En stor anledning till att vi valde STORM som plattform var ju som sagt inköpsdelen. Det är enkelt att ha en översikt på lagervärden över alla våra butiker och centrallager. Vi sparar även mycket tid på att plattformen vet exakt vad som behövs köpas in. Vi har kopplingar till våra största leverantörer för att kunna se lagersaldon hos dem och för att kunna göra inköpen direkt i STORM.

Skulle ni rekommendera STORM som plattform?

– Absolut! Speciellt om man har behov av en mer avancerad lösning. De flesta problem som dyker upp finns det lösningar för.

Vad tror du blir nästa stora grej inom e-handel?

– Personifiering. Vi ska veta vad du behöver innan du öppnat din webbläsare.

Digital inn öppnade sin första butik i Örebro 2008 och har nu 10 butiker spridda i landet samt erbjuder e-handel under två varumärken – Digital inn och Macoteket. Digital inn är idag Nordens starkaste Apple Premium Reseller-partner på B2B-sidan och är dessutom Sveriges största Apple Premium Service Provider.

www.digitalinn.se • www.macoteket.se • Läs mer om STORM e-handelsplattform