Vill du veta mer om våra tjänster?
Ramo Hedin
Försäljning
073 040 00 09

Lärdomar från Nordic eCommerce Summit 2016 i Malmö Arena

Marc Randolph Netflix NES16
Marc Randolph från Netflix på Nordic eCommerce Summit i Malmö, oktober 2016

Nordic eCommerce Summit startades för tio år sedan i Stockholm och är en av Nordens största konferenser inom e-handel. Upplagan i Malmö är en internationell variant som i år bjöd på många namnkunniga talare, bland annat den karismatiske Marc Randolph, en av grundarna av Netflix. Konferensprogrammet bjöd på olika teman – allt från entreprenörskap och omnikanal, till Dr Sakena Yacoobi från Afghan Institute of Learning som delade med sig av sina tankar kring vikten av utbildning och den rådande flyktingkrisen i världen.

Vi från enferno var på plats och minglade med konferensdeltagare från drygt 250 olika bolag. I det här inlägget sammanfattas några av de viktigaste lärdomarna som presenterades under seminarierna. 

eCommerce Globalization – localization has no limits

Omnikanal har kommit för att stanna och är inte längre något nytt begrepp. Roger Graell, Online Sales Director på Mango, delade med sig av sina tankar och menade att vad som verkligen är viktigt är kunden, inte kanalen. Oavsett vilka kanaler och marknader man har måste man alltid anpassa sig till kundens lokala behov!

  • Kundfokus – anpassa ditt sortiment efter lokala förutsättningar. Det är en form av personalisering.
  • Erbjud rätt produkt, rätt betalningssätt, lokalt språk, kundservice, returer & leveranssätt enligt lokal praxis.
  • Localization has no limits. För att lyckas internationellt måste du förstå den lokala marknaden.

Som matematiker förespråkar han möjligheten att använda data för att personalisera innehållet och optimera kundupplevelsen. Du kan snabbt dra slutsatser om vad som fungerar och inte. Att på ett enkelt sätt kunna följa och analysera data är en av styrkorna med onlinehandel. Ta vara på det!

Radical Agility – för innovation

Marc Lamik, Head of Product Partnerships and R&D på Zalando, delade med sig av hur företaget har byggt upp den plattform som har gjort dem så framgångsrika och hur de har fostrat sk ”Zalandos” internt för att behålla startup-känslan. Företagets utvecklingsteam på drygt 1300 personer använder en metod som kallas ”Radical Agility” och som bygger på tre byggstenar:

  • Syfte – varför gör vi det här?
  • Autonomi – fostrar självständighet både på individnivå och som team, dvs hur man bygger tillit och respekt internt för att välja bäst verktyg och metod.
  • Mastery (sakkunskap) – att ge alla ”Zalandos” bästa tänkbara support; att hjälpa individer växa och bli experter; en plats där du blir inspirerad att göra det du gör bäst både för Zalando och dig själv.

Tanken är att få personalen att ”tänka det otänkbara” och metoden har varit framgångsrik! Plattformen är hjärtat i bolagets affärsverksamhet och utvecklingsteamets innovationer lägger grunden till företagets fortsatta framgång. Zalando har efter 8 år i branschen en omsättning på 3 BN Euro och 19 miljoner kunder online.

Omnichannel journey = Omnichannel nightmare?

Det var kanske lite väl stort fokus på mode som industri under Nordic eCommerce Summit. Sören Grundtoft Johansen, Omnichannel Manager på danska BestSeller, skämtade och sa att omnikanal-resan är synonymt med en omnikanal-mardröm. Bestseller äger ett 20-tal varumärken (bl.a. Vero Mode och Vila) som säljs i 15 000 olika typer av butiker i 53 länder. För att vara framgångsrika har man anammat en bottom-up driven metod och fokuserat på att ändra den mentala inställningen internt. Genom tre väldigt enkla initiativ har man haft stor framgång:

  • Click & Collect – istället för att skicka hem kan nu kunderna hämta varorna i butik. Enkelt att implementera.
  • Returns – ingen handlar online dagarna efter att man har skickat tillbaka en vara. Om kunden lämnar tillbaka i butik finns möjlighet till merförsäljning. Ta vara på det!
  • Customer Centricity – BestSeller valde att implementera enklast möjliga lojalitetsprogram. Ett stämpelkort som laddas ned genom en app. Stämplarna har blivit en stor succé och delas nu ut för att driva trafik inom sociala medier etc.

Market Disruption

Konferensens bästa och mest intressanta talare var utan konkurrens Marc Randolph, en av grundarna av Netflix. Han berättade om när han och kollegan Reed Hastings hade sitt första affärsmöte med Blockbusters i Dallas och de blev sågade vid fotknölarna. När Marc åkte från mötet tänkte han ”Damn, now we’ll have to kick their ass”. Så sant som det var sagt…

Vad behöver man för att lyckas? Vad behövs för att vara en ”disruptive force”? Marcs mycket ödmjuka slutsats var att alla kan grunda ett Netflix. Du behöver inte ha din bas i Sillicon Valley. Det behövs inte universitetsbetyg. Du behöver inte vara smartast och bäst. Men du behöver framförallt två framgångsfaktorer:

  • Risktolerans – att våga starta utan att veta exakt vart du är på väg.
  • Kapacitet att generera idéer – många idéer.

Författaren William Goldmans berömda citat ”Nobody knows anything” var ett mantra han trummade in i publiken. Så hur gör man?

  • Lär dig att hitta idéer. Träna. Det kan vara nya teknologier, trender eller nya affärsmodeller.
  • Leta efter svårigheter eller saker som inte fungerar. Som exempel nämnde Marc målarburken som har sett likadan ut i 40 år och som fortfarande är svår att öppna och stänga.
  • Försök att hitta bristerna.
  • Testa dina idéer. Marc berättade om när de hade postat cd-skivor i ett kuvert.
  • Fake:a. Ta själv reda på hur något fungerar utan att betala dyra pengar för det.

Efter att ha kläckt och testat ett flertal idéer så lyckades Marc och kollegan Reed till slut. Netflix blev en succé men resan dit var inte spikrak. Så vad hade Marc för att lyckas? Du måste vara uthållig, optimistisk och ha självförtroende berättade han. Alla du frågar kommer att säga ”Nej, det funkar inte” i ett eller annat sammanhang, men Marc tänkte ”Yeah, but I am going to do it differently”. I slutändan så är genomförandet allt.

Summering

Nordic eCommerce Summit i Malmö bjöd på många intressanta inblickar i företag som verkligen har lyckats skaka om marknaden. Vem trodde att det tyska företaget My Müesli som grundades 2007 skulle bli så framgångsrikt att de nu kan erbjuda 566 quadrillioner muesli-varianter? Eller att det svenska bolaget Matsmart, som har hittat en nisch i att sälja fullt tjänlig mat som annars hade slängts, skulle lyckas. En win-win för både producenter, grossister, mataffärer och konsumenter.

Konferensen var ett bra tillfälle att träffa e-handlare, leverantörer, branschkunniga och kunder. Vad vi saknade var möjligen en framåtblick och en större spridning av branscher. Vi gillade det filantropiska inslaget där Dr Sakena Yacoobi från Afghan Institute of Learning berättade om sin holistiska approach till utbildning av kvinnor och barn i kontrast till det kommersiella.

Slutsatserna från dagarna i Malmö kan summeras i dessa punkter:

  1. Omnikanal är här för att stanna – hantera butik och online som en helhet.
  2. Anpassa lokalt – personalisering i ett globalt perspektiv.
  3. Att bygga ett B2C-varumärke online är dyrt.
  4. Sociala medier driver varumärkeskännedom och lojalitet.
  5. Använd key metrics, mät och optimera så mycket du kan online.
  6. Erbjud flexibla leveransalternativ.
  7. Generera många idéer innan du hittar den rätta.
  8. Var beredd på att ändra din affärsidé under resan.
  9. Var uthållig och optimistisk.